torsdag 31. januar 2008

Skolekoden





For en liten stund tilbake så hadde vi om skolen som organisasjon og om skoleutvikling på høyskolen. Det var et begrep som jeg bet meg særlig merke i på denne forelesningen, og det var SKOLEKODE. I pedagogisk ordbok står det følgende om begrepet: "Regler, tolknings- og handlingsprinsipper som omfatter alt av betydning for den enkelte skoles virke, arbeidsplassforhold og problemer. Skolekodene inkluderer de innarbeidde forestillingene hos skolenes aktører som sier noe om hva som er mulig og ikke mulig å gjøre på arbeidsplassen, og som ikke er uttrykt eller kan observeres direkte". Med andre ord tar begrepet skolekode og forklarerdet som sitter i veggene på skolen, noe som ofte er uutalte normer og tradisjoner, som indirekte styrer mye av virksomheten. Skolekoden hjelper med andre ord oss til å og si noe om arbeidsplassen sitt særpreg, og den påvirker tenke- og handlemåten til lærerne.

Skolekoden er nok noe av det første jeg vil legge merke til når jeg en dag skal ut i jobb. Jeg håper da at jeg vil oppleve en skolekode som ikke er redd for forskjeller og uenigheter, men som derimot ser det som en vei mot videre utvikling og økt innsikt. Jeg håper jeg vil oppleve en skolekode som anerkjenner forskjellen lærerne imellom, og som vet å benytte seg av demokratiet i sin beste form. Jeg håper også at skolekoden vil fungere som en hjelp for meg i min rolle som lærer, og ikke motsatt. For det er ingen tvil om at i begrepet skolekode ligger det mye makt, og den makten må for all del ikke misbrukes. I skolekodebegrepet ligger det også en formaning synes jeg om at en ikke skal være redd for forandringer. Alle skoler har godt av nye friske impulser, og ofte er det vel nye kollegaer som lettest kan merke det som sitter i veggene på skolen og gjøre de mer innarbeidde observante på det. For det er viktig å være klar på hvordan kulturen på skolen er, slik at når en trenger konstruktivitet og kanskje en litt ny retning så klarer en å stake ut kursen deretter.

Jeg undres litt på om jeg som framtidig lærer ikke vil ha godt av og oppleve ulike skoler og miljøer, om ikke forandring er en vei til videre utvikling?

1 kommentar:

Ragna sin hobbyblogg sa...

Hei Liv! Det er ei stund sidan me hadde om skulekode, så det var greitt med litt repetisjon:) Desse to første åra på HSH har me vore i praksis på Tjødnalio, kor det er ein skulekode... Eg synes det hadde vore interessant å fått vore på ein annan skule no i A2 for å oppleva ulike skulekodar..
No nermar matematikkendag seg:)
Klem Ragna