torsdag 31. januar 2008

Attribusjonsteori og læreren sin allsidige yrkesrolle




”Attribusjonsteori er teori om hvordan vi knytter årsaksforklaringer til det som hender oss. Disse årsakene er viktige, fordi de påvirker forventningene våre”. Sagt med andre ord betyr det at når vi observerer hverandres atferd vil vi tillegge hverandre motiver eller intensjoner for det den andre gjør. Det kan være enten indre årsaker som at en vil gjøre godt inntrykk for å styrke sin anseelse, eller det kan være ytre årsaker som at en ble sint fordi en mente seg urettferdig behandlet av for eksempel læreren. Vi kan og ha en kombinasjon av indre og ytre årsaker. I skolesammenheng er det av essensiell interesse å se på tolkingen av årsakene til at vi lykkes eller mislykkes, fordi måten elevene forklarer sine seirer og nederlag på, har vist seg å være av vesentlig betydning i motivasjonssammenheng. Jenter tolker ofte sine seirer som flaks mens nederlag blir forklart ut i fra indre årsaker, mens guttene ofte tolker resultatene motsatt.Hvis vi ser på denne informasjonen i lys av hvordan Elevens Verden som er skrevet av Gunn Imsen, og som er en bok om innføring i pedagogisk psykologi, så vil en forstå at det er ikke helt tilfeldig at gutter og jenter ser på egne resultater ulikt.

Ta for eksempel faget matematikk. Det ventes vanligvis at gutter skal være flinkere enn jenter i matematikk. Dermed venter også jentene mindre av seg selv - deres subjektive forventninger påvirkes av de ytre forventningene. Om jentene lykkes ut over det de hadde trodd de skulle greie, ville dette føles uventet. Uventede hendelser har lett for å bli tilskrevet tilfeldigheter. Dette er selvsagt bare en av mange grunner til at en finner karakteristiske kjønnsforskjeller i hvordan gutter og jenter bedømmer egne prestasjoner.

Det som jeg har skrevet ovenfor med all sikkerhet viser er hvor mye kunnskap en lærer bør og må tilegne seg på mange ulike fagfelt for å kunne gi hver enkelt elev en best mulig opplæring. Spørsmålet mitt er om skolen er seg nok bevisst på alle de ulike fagfeltene en bør være i besittelse av god kompetanse på? Og finnes der muligheter i dagens skole til å utøve lærerrollen på en tilfredsstillende måte innenfor alle felt av yrket?

1 kommentar:

Brit Elin Mølstre sa...

Hei Liv
Det med hva vi forventer og hva som innfries er spennende. Jeg er sikker på at når vi stiller noen i en bås med bestemte forventninger innfries de. Dette gjelder mennesker på alle plan i alle sammenhenger. Jeg tror det er viktig at vi som lærere er oss dette veldig bevisst, som du sier i forhold til fag som matematikk der gutter forventes å gjøre det bedre enn jenter.
Brit Elin :)