onsdag 16. januar 2008

Elevmedvirkning




Et av de områdene i skolen hvor det skjer mest er på elevmedvirkning. Eleven skal i dagens skole være aktiv i vurderingen av eget arbeid, og av og til andres. Det er FN sin barnekonvensjon som er bakgrunnen for at elevmedvirkning har fått så stor oppmerksomhet den siste tiden. Hvorfor er elevmedvirkning blitt så viktig i skolen, hva er formålet med slik praksis?

I motsetning til tidligere er skolen nå opptatt av nytteverdien ved bevisstgjøring rundt de ulike prosessene i skolen. Ved at elevene får være med å sette kriterier for hva som kjennetegner godt og dårlig arbeid, vil de og bedre kunne forstå hva som kreves av dem og hvorfor. Elevene vil bedre også kunne vite hvilke kriterier de blir vurdert etter, og de vil selv kunne erfare at vurderingene ikke er tilfeldige. Alle disse momentene vil virke positivt inn på elevene sin motivasjon,og er det noe som er viktig for at læring skal skje så er det nettopp motivasjon.

Elevmedvirkning handler og om at elevene skal være med og ta ansvar for den generelle skolehverdagen, slik som klassemiljøet. Hvor langt ned i alder kan en gå for å la elevene få medvirkning? Det vil etter mitt syn være formålstjenelig å begynne med elevmedvirkning allerede på første trinnet. Elevene kan i så tidlig alder blant annet være med på å lage klasseregler som skal gjelde for hele gruppen, og på den måten vil de få opplæring i den demokratiske prosessen som mye handler om å kunne både gi og ta. Det vil være naturlig at elevmedvirkningen tiltar i omfang og også blir mer avansert etterhvert som elevene blir eldre. Elevvurdering er noe elevene må lære seg, og det gjøres best ved kontinuitet over tid.

2 kommentarer:

Brit Elin Mølstre sa...

Hei Liv
Elevmedvirkning er et spennende emne, og jeg tror det er viktig at elevene er med å bestemmer, viktig å ha et eierforhold til f.eks klasseregler. Jeg er litt mer usikker når det gjelder hva de skal være med å bestemme og hvor langt ned i klassene en skal gå. Jeg tror jeg heller mot at det må avgjøres etter hva en skal bestemme.
Klem Brit Elin

Ragna sin hobbyblogg sa...

Heihei Liv! Elevmedvirkning må ein begynne med så tidleg som rå er. Får elevane vera med å bestemme kva for reglar ein skal ha i klasserommet, så er dei svært på passelige med å følge det dei sjølve har fått vore med på å bestemma. Og dei blir kanskje ekstra "flinke" til å passe på klassekameratane sine:)
Mvh Ragna