søndag 2. mars 2008

Kontakten med elevene


I boken Elevens verden av Gunn Imsen står det at en av de største gledene ved å være lærer er kontakten med elevene. Nå som jeg er i praksis merker jeg stor glede nettopp gjennom kontakten med elevene. Jeg opplever små øyeblikk av veldig glede stadig vekk i møte med elevene. Hva innebærer egentlig det å ha kontakt med elevene?

Kontakten med elevene oppstår i møte med dem. Et møte er en plutselig, uforutsett begivenhet som rommer et element av skjebne. Fordi møte er noe plutselig og spontant, er det umulig å planlegge og "metodisere" et møte. Det plutselige, engasjerte møtet mellom lærer og elev eller mellom elev og lærestoff kan ikke forutbestemmes, det kommer av seg selv.

Å ha kontakt med elevene innebærer å møtes som mennesker. Å ha kontakt betyr å se hverandre som likeverdige medmennesker, selv om en har ulike oppgaver å skjøtte. For en lærer er det av vesentlig betydning å få god kontakt med elevene sine, fordi å ha kontakt vil si å kunne lytte til hverandres oppfatninger, være følsom for hverandres forventninger og ane hverandres håp, gleder og sorger. Kontakt er omsorg.

For meg er kontakten med elevene av stor betydning, og jeg tror at kontakten må ligge i bunn som et godt fundament i lærergjerningen for å kunne utøve yrket på en god måte. Kontakt må utvikles gjennom kunnskap og erfaring, og en blir på dette området aldri ferdig utlært. Jeg undres på om det ikke er en fordel at der finnes mer enn en kontaktlærer per trinn, slik at en kan sørge for at alle elever opplever å få en lærer som de føler god kontakt sammen med?

1 kommentar:

May Britt sa...

Hei Liv.
Det var et veldig fint innlegg du hadde. Jeg lærer veldig mye av å følge med i bloggen din. Lykke til med resten av praksisen.