torsdag 28. februar 2008

Vurdering




Dagens punktmetodikkøkt skulle gi meg økt kjennskap til begrepet vurdering i skolen.
Vurdering er blitt veldig sentralt i skolen den senere tid, blant annet som følge av det nye kunnskapsløftet hvor læringsmål og kunnskapsmål har veldig sterkt fokus. Der finnes mange ulike typer vurdering, som har ulike formål. I skolen har vi i lange tider vært vant til formell vurdering gjennom karakterer. Fra 1. til 7. trinn er det kun uformell vurdering som er tillatt. Den vurderingsformen som er blitt stadig mer utbredt og vektlagt er den som blir kalt underveisvurdering. Hva innebærer underveisvurdering?

For å vite hva som ligger i underveisvurdering er det viktig å kjenne til begrepet formativ vurdering. Formativ vurdering har til hensikt å hjelpe elevene til økt innsikt i sin måte å løse oppgaver på, slik at elevene kan vite hva de kan gjøre videre for å oppnå enda større grad av mestring og måloppnåelse. Formativ vurdering vil gi både elever og lærere essensielle kunnskaper om hva hver enkelt elev trenger å arbeide videre med. Underveisvurdering utarter seg i all hovedsak som formativ vurdering, eneste forskjellen er at underveisvurdering kan en gi både med og uten karakter, og derfor kan denne vurderingsformen være både summativ og formativ. Hvorfor er denne vurderingsformen blitt sterkere vektlagt de siste årene?

Når elevene får underveisvurdering får de muligheter til å justere arbeidet sitt fortløpende, noe som både kan virke mer motiverende og også fremme læringsprosessen. Formålet er også at elevene selv skal kunne få være aktive aktører i sin egen læringsprosess, og at de selv skal kunne se hva de mestrer samtidig som de ser mulighetene til videre framgang. Gjennom underveisvurdering blir elevene mer bevisstgjort på blant annet sitt eget ansvar i læringsprosessen, og elevene kan og gjennom slik vurdering gjøre lærer oppmerksomme på utfordringer som de selv føler er vanskelige. Og her kommer vi inn på elevsamtalene, som kanskje er den aller viktigste og nyttigste metoden i forhold til vurdering. Gjennom at elev og lærer samarbeider og utveksler tanker og følelser får man de beste muligheter til å la elevene få oppleve en meningsfull skolehverdag med mestring og læring.

Punktmetodikkøkten i dag var veldig omfattende med tanke på ulike begreper og framgangsmåter. Jeg synes det er en vanskelig økt å skrive om, men jeg fikk uansett veldig god kjennskap til mangfoldet som eksisterer med tanke på vurdering i skolen. Ikke minst var det verdt å merke seg at en må ikke være ukritisk til hvordan en foretar vurdering, og at det var viktig å tenke gjennom formålet med ulike vurderingsformer, og hvordan en best kan utnytte de ulike formene for vurdering. Økten ga meg veldig god motivasjon til å sette meg bedre inn i emnet vurdering, fordi jeg tror at vurdering kan føre med seg mange goder både for elever og lærere. Spørsmålet er om dagens arbeids – og tidspress i norsk skole tillater gode nok vilkår for de ulike vurderingsformene?

Ingen kommentarer: