torsdag 6. mars 2008

KRL faget




Det finnes vel ikke noe fag i skolen i dag som er mer omdiskutert enn kristendom, religion og livsynsfaget. Mange ulike meninger gjør seg til enhver tid gjeldende, og ulike instanser har forskjellige synspunkter. Uenigheten dreier seg om alt fra navn, altså hva faget skal hete, til innhold og hvordan temaene skal formidles. Hvordan skal så skolen forholde seg til krl faget slik situasjonen er akkurat nå?

Når det gjelder krl faget så skjer endringene ofte og fort, og det kan være vanskelig å holde seg oppdatert på alt som rører seg innenfor feltet. Det jeg tenker etter punktmetodikkøkten i dag som handlet om krl faget i skolen var at det er to sentrale punkter som må være sterkt vektlagt fra skolen og læreren sin side:
1) Det er utfyllende og god informasjon mellom skole og hjem.
2) Det er at de ansvarlige er seg bevisst på at krl faget skal gi elevene kunnskap, men faget skal ikke være forkynnende.

Ved at skole og hjem informerer hverandre om både rettigheter og plikter i forhold til krl faget, samt om innholdet i faget og hvordan en har tenkt å formidle de ulike emnene i faget vil alle parter ha muligheten til å komme fram til løsninger som alle kan si seg fornøyde med. Det er viktig å være klar over at krl faget skal i all hovedsak utøves på en slik måte at alle elever føler de har muligheten til å delta. Undervisningen skal ikke komme i konfliktsituasjon med den enkelte elev sin tro eller livssyn, og slik vil en også unngå at elever ber om fritak, hvilket er i samsvar med myndighetene sine uttalelser om at en bør unngå at familier føler behov for å søke fritak i forhold til faget. KRL faget skal være kunnskapsframbringende, og alle religioner skal behandles kvalitativt likt ut i fra sin egenart. Hvilke arbeidsmåter som skal benyttes i faget må skolen og lærerne tenke nøye gjennom. Det skal utøves varsomhet ved valg av arbeidsmåter, valgene som tas må her ta utgangspunkt i at opplæringen skal være objektiv, kritisk og pluralistisk.

Punktmetodikkøkten i dag gav meg nyttig kjennskap til et fag i stadig endring, hvor utfordringene er mange og vanskelige. Kristendommen ligger dypt forankret i vårt samfunn, og er en del av vår kulturarv. Hvor går grensen mellom kunnskapsformidling og forkynnelse? Kan ungene i skolen i dag lære salmer? Er det kulturformidling, eller forkynnelse?

Ingen kommentarer: