mandag 10. mars 2008

Hjem og skole



Thomas Nordahl er forfatteren bak en bok som heter "hjem og skole" som tar for seg samarbeidet mellom disse to sentrale institusjonene i barn og unge sitt liv. Nordahl poengterer at foreldre og lærere bør så langt som mulig samarbeide om de skal lykkes med de felles oppgavene som eksisterer i forhold til barns og unges læring og utvikling.

Nordahl opererer med tre ulike nivåer i samarbeidet. Informasjon dreier seg om utveksling av gjensidig informasjon fra skolen til hjemmet og fra foreldre til skolen. En slik utveksling av informasjon er det laveste nivået i samarbeidet mellom hjem og skole.

Det midterste nivået er det som innebærer dialog og drøftinger, noe som henspeiler på en reell og sannferdig kommunikasjon mellom foreldre og lærere om forhold som angår elevene, undervisningen, læringsmiljøet og utviklingen av skolen. Her skal det være et klima som gir gode muligheter for å fremme ulike synspunkter og oppfatninger med sikte på å komme fram til enighet.

Medvirkning innebærer at både skolen og foreldre skal ha innflytelse på de beslutninger og den pedagogiske praksis som berører elevene. Slik kan foreldrene ivareta foreldreansvaret og skolen drive en opplæring i samsvar med nasjonale målsettinger. En forutsetning for at dette høyeste nivået i samarbeidet mellom hjem og skole skal finne sted er at begge parter er likverdige deltagere i samarbeidet.

I de nasjonale læreplanene står det at samarbeidet mellom hjem og skole skal baseres på likeverd og gjensidighet. Altså skal ikke samarbeidet drives på skolens premisser alene, men samarbeidet skal også dekke foreldrenes behov og ta utgangspunkt i foreldrenes situasjon.

Samarbeid er ingen lett prosess, men lykkes en med å få til et godt samarbeid er det mulig å realisere resultater som ikke hadde vært mulige om en stod alene. Kanskje kan og bør skolen bli enda flinkere til å få til et godt og fruktbart samarbeid mellom hjem og skole? For som det står i Læreplanverket for Kunnskapsløftet: "Samarbeidet mellom skolen og hjemmet er et gjensidig ansvar, men skolen skal ta initiativ og legge til rette for samarbeidet".

Ingen kommentarer: