tirsdag 12. februar 2008

Diskurs



Kommunikasjon er komplisert fordi den er så mangfoldig. Blant annet benytter vi mennesker oss av ulike begreper for å gjøre oss forstått, med den intensjon at tilhørerne skal forstå vokabularet slik vi formidlere gjør det. Ofte benytter vi oss av såkalte faguttrykk når vi skal gjøre oss forstått innenfor bestemte fagfelt. Til tross for at fagbegreper skal være til hjelp er det ikke sagt at der ikke oppstår problemer i kommunikasjonen, fordi vi kan ha lagt ulik forståelse i de ulike begrepene. På skolen i dag kom vi nærmere inn på begrepet DISKURS, og det viste seg at der var ulik forståelse av begrepet blant oss tilstede. Hva innebærer egentlig begrepet DISKURS?

Diskurs er en samtale, drøfting. I samfunnsvitenskapelig sammenheng brukes diskurs-begrepet om en mer utfordrende samtale enn dialogen. En kommunikasjonsprosess der en søker "det bedre argument". Diskurs har som kjennetegn at den foregår mellom likeverdige. Et annet kjennetegn er at det som diskuteres, har gjensidig interesse for deltakerne. Deltakernes begrunnelser skal stå i fokus, og et siste kjennetegn er at diskurs har innsikt som formål.

Ser en på fakta ovenfor er det ingen tvil om at diskurs er et infløkt begrep. Ikke minst er det mulig å tolke de ulike kjennetegnene på diskurs ulikt, og derfor er det fort gjort at vi mennesker legger forskjellig innhold i begrepet. Selv har jeg oppfattet begrepet slik at for at diskurs skal være mulig må partene for eksempel ha samme yrke eller interesse. Det at diskurs foregår mellom likeverdige har jeg forstått som et uttrykk for at de som utveksler informasjon besitter noenlunde lik mengde og kvalitet av kunnskap, og derfor har like godt utgangspunkt for å føre en utfordrende samtale som fører til økt innsikt. Muligens har jeg hatt en for snever forståelse av begrepet, hadde vært spennende å høre hva andre legger i begrepet?

1 kommentar:

May Britt sa...

Hei synes du hadde et fint innlegg. Jeg må si jeg lærte faktisk endel av å lese det du skriver. Jeg må jo si at jeg har egentlig ikke tenkt så nøye over hva jeg legger i begrepet diskurs, men etter timen idag og det du har skrevet her må jeg nok si at jeg er ganske enig med det du legger i det.