mandag 11. februar 2008

Matematikkens dag



Sist uke var jeg så heldig å få oppleve en annerledes dag på småtrinnet, en dag hvor fokuset var matematikk. Matematikkens dag har som ett av sine hovedmål å vise at matematikk er GØY. Matematikkens dag er også en unik mulighet til å vise elevene mangfoldet innenfor matematikkfaget , og blant annet nytteverdien av å kunne matematikk.

Jeg hadde ansvaret for en bakestasjon på matematikkens dag. Det var hektisk å lage lapper sammen med elevene, men utrolig gøy. Artig fordi elevene var engasjerte og lydhøre. Elevene var også utrolig flinke til å samarbeide, og de fikk se og erfare hvordan matematikk gjør seg gjeldende i dagliglivet. Bortsett fra at elevene hadde det gøy, og fikk oppleve at matematikk er nyttig, fikk de noen ytterligere læring på nevnte stasjon?

Den russiske teoretikeren Lev Vygotsky (1896-1934) mente at tre viktige forutsetninger for at læring skal kunne finne sted er KOMMUNIKASJON, SAMSPILL og AKTIVITET. På en stasjon hvor elevene skal lage noe i fellesskap vil alle de tre forutsetningene for læring finne sted, men jeg vil gjerne se nærmere på aktivitetsbegrepet med bakgrunn i hvordan stasjonen var lagt opp. Aktivitetsbegrepet er viktig fordi det ikke beskriver en tilstand hos individet, men den prosessen eller funksjonen som knytter den objektive ytterverdenen sammen med den indre, subjektive verdenen hos individet. Aktiviteten blir bindeleddet mellom det ytre og indre i psykologien. Poenget i aktivitetsteori er at det skjer en prosess begge veier: Omverdenen påvirker individet, som gjennom mental aktivitet omformer denne påvirkningen til sin egen subjektive form. Samtidig vil individet, gjennom både indre og ytre former for aktivitet, påvirke og omforme omverdenen.

Ved at elevene får være aktive vil de lettere kunne forstå ulike sammenhenger. Elevene vil også bedre kunne justere sine allerede etablerte skjemaer slik at de stemmer overens med virkeligheten, for når man tilegner seg ny kunnskap så vil man og oppleve at noe av den visdommen en mente en hadde ikke var helt riktig allikevel. Hva elevene lærte på matematikkensdag er individuellt, men at de alle lærte noe både håper og tror jeg.

2 kommentarer:

Ragna sin hobbyblogg sa...

Hei Liv! Eg synes matematikkens dag gjekk knall bra! Aktivitetane var kjekke for elevane og eg trur dei lærte litt av kvart. At det å bake var matematikk var det ikkje alle som tenkte på før dei fekk vera på din stasjon. Å gjera matematikken(bla) gøy er viktig for å få motiverte elevar.
Hadde me fått i oppgåve å ha ein ny matematikkens dag, trur eg at eg ville hatt dei same aktivitetane som me hadde.
Ragna:)

Harald sa...

Hei.

Fint at du likte matematikkens dag. det gjorde jeg og. Jeg trur ikke at vi som lærere skal være redde for å tenke utradisjonelt. Vi trenger ikke sitte i vanlige klasserom og gjøre vanlige aktiviteter. Å la elevene bake slik du gjorde med de er noe annet, matematikken kan selvsagt være i fokus og elevene blir utvilsomt motiverte.