torsdag 21. februar 2008

Drømmelæreren




Drømmelæreren skal engasjere, kunne faget, gi og få respekt, bry seg om den enkelte, gi variert undervisning og holde kustus. Utfordringene er mange, samtidig er det noe av det mest spennende og utviklende med læreryrket, nemlig at det er så mangfoldig og i stadig utvikling.

I Aftenposten stod det en artikkel om en lærer ved navn Grete Normann Tofteberg, hun har motatt ulike priser for sin yrkesutøvelse. Ved å lese hva hun sier om det å være lærer får man et godt innblikk i at ved å utnytte mulighetene yrket gir så kan en få oppleve lærerrollen som både veldig lærerik og med mange øyeblikk av gleder. Hva er så noe av det viktigste vi som lærere bør klare å formidle gjennom vårt samarbeid med elevene?

Grete sier at å ha entusiasme for fagene sine er en god forutsetning for god undervisning, det er smittsomt. Begeistring alene holder ikke, solide faglige kunnskaper må ligge i bunn. En av de utfordringene Grete finner mest utfordrende er å få innarbeidet holdninger til faget hos den enkelte elev. Få dem til å forstå at de trenger faget i hverdagen, for eksempel matematikk. Deretter er det essensielle å finne det nivået der faget blir relevant for den enkelte elev.

I selve undervisningen er det viktig å gå fra det kjente til det ukjente, og fra det konkrete til det abstrakte. Som lærer må en kunne undervise på forskjellige måter. Det er følgelig viktig å variere og levendegjøre undervisningen. Å se hver enkelt elev som en person er kjempeviktig, og det avgjørende er da at hver elev får respons.

Til slutt framhever Grete at det faglige teamarbeidet med andre lærere er av stor betydning. Ved at lærerne på skolen er samkjørte og følger samme kjøreregler for akseptabel atferd blir miljøet gjennomsyret av forutsigbarhet, og elevene vet til enhver tid hvor grensene går.

Hvorfor tar jeg å bruker et blogginnlegg for å skrive om denne artikkelen som har stått i Aftenposten. Jo fordi den gir meg tro og håp om at læreryrket består av masse utfordringer, men at utfordringene ikke er større enn at en kan få oppleve en meningsfullt og positiv hverdag. Artikkelen gir meg troen på at en gjennom dyktighet, fleksibilitet og ydmykhet kan utøve lærerrollen på en veldig matnyttig og positiv måte.

1 kommentar:

Marianne sa...

Jeg tror at det med entusiasme er utrolig viktig. Barn er veldig flinke til å lese kroppspråk, og andre ikke-muntlige måter å kommunisere på, så de finer fort ut om vi liker det vi holder med på eller ikke...