lørdag 1. desember 2007

Gutter og jenter








I Imsen sin bok Elevens verden står det å lese: "En rekke undersøkelser har vist at lærere gjør forskjell på gutter og jenter. Gutter får mer oppmerksomhet enn jenter ...". Det er forskjellige årsaker til at virkeligheten er sånn. Noen av årsakene mener Imsen er at lærerne ser på gutter som potensielle bråkmakere. Guttene får også snakke mer enn jentene i timene. Det er også verdt å merke seg at gutter bruker ulike hersketeknikker i klassen, hvor en av strategiene er å fange læreren sin oppmerksomhet.

Lærere står derfor ovenfor store utfordringer i å gi en mest mulig likverdig behandling og undervisning til elevene sine uavhengig om det er jenter eller gutter. Å redusere favoriseringen av guttene viser seg å være vanskelig i praksis står det videre å lese i Imsen. Faren ved en slik favorisering er blant annet at lærere ved å formidle spesielle hensyn og forventninger påvirker elevenes selvoppfatning.

Som lærere er det viktig å være seg bevisst på hva en rekke undersøkelser sier om favorisering av gutter. Det er viktig for å kunne gjøre noe med situasjonen. Det finnes nok mange årsaker og mulige løsninger i forhold til problemstillingen. Personlig mener jeg at emnet blant annet viser viktigheten av å ha en jevnere fordeling mellom kvinnelige og mannelige lærere i skolen. På mange skoler i dag, og da særskilt på småtrinnet er der en sterk dominans av kvinnelige lærere, noe som medfører en opplæring farget av den kvinnelige tenkemåten. Ofte er menn og kvinner forskjellige i måten å møte utfordringer på, og den styrken som ligger i forskjellene her vil jeg anse som en stor styrke i å kunne ta best mulig vare på det store mangfoldet i skolen. Jeg er redd for at dagens skeivfordeling med tanke på kjønnsfordelingen i læreryrket bidrar til å favorisere jentene. Personlig har jeg stor tro på variert undervisning og at den og innebærer valgmuligheter. Elever som begynner på skolen må få oppleve glede og mestring, kun slik vil en fordre en positiv progresjon. Liker ikke elever å tegne så må de ikke bli satt til å tegne flere ganger i uken. Elevene må lære seg etterhvert at de ikke bare kan gjøre det de liker, sånn er det jo her i livet. Men vi må ikke være så lite fleksible at vi ikke klarer å gi dem valgfrihet med jevne mellomrom slik at alle i en gruppe kan finne glede og læring med den valgte aktivitet. Personlig skulle jeg gjerne sett at tegning ofte var ledsaget av flere alternativer som plastelina, sløyd og annet, slik kunne en fått med seg alle elevene uavhengig av kjønn, interesser og evner.

3 kommentarer:

Brit Elin Mølstre sa...

Hei Liv
ET interessant innlegg. Jeg mener å ha lest at den norske skolen er mest tilpasset jenter, så Imsens syn om at gutter får mer oppmerksomhet overrasker meg. Kanskje de får mer negativ oppmerksomhet? og dermed ikke bidrar med så mye kreativt? Ellers er jeg helt enig i det med tegning, jeg vet at tegning er utviklende og at en kan lese mye ut av hvordan elevene tegner. Men personlig vet jeg også hvor negativt det er å måtte gjøre ting som en ikke liker - så ja takk til alternativer til tegning i skolen.
Ha en fin adventstid - og lykke til med ny oppgave.
Klem Brit Elin:)

Maria_86 sa...

Heisann Liv! Eit spanande innlegg, som eg synest har mange veldig gode poenger. Eg trur det er slik at gutar får størst prosentandel av læraren si merksemd, men ofte på eit negativt grunnlag, fordi dei gjer meir ut av seg enn jentene. Ein grunn til dette, trur eg, er at som du seier er mange av aktivitetane i skulen per idag veldig "jentete", og dette gjer at gutane blir meir urolege og negative. Eg meiner at me bør få fleire menn inn i skulen, fleire mannlege lærarar, fordi elevnae treng gode rollemodellar av begge kjønn, og eg trur at menn og kvinner har ulike positive side som dei kan ta med seg i skulen. Det eg lurar mest på, er vel kva som må til for å rekruttera fleire menn i nn i lærarutdanninga, det tykkjer eg politikarar og andre med makt bør vurdera òg, for skulen treng verkeleg mannlege lærarar!

Klem frå Maria.

May Britt sa...

Hei Liv.
Det var et veldig spennende innlegg. Husker selv å ha lest det i Imsen boken, og jeg er ganske enig med ham der. Gutter får mer oppmerksomhet enn jenter, mens skolen er lagt opp for jenter. Mulig noe av grunnen til at guttene viser en ukonsentrert og bråkete oppførsel kommer av at skolen ikke appellerer til guttene sine interresser. En veldig spennende diskusjon det her, men jeg synes Brit Elin og Maria har kommet med så mange gode kommentarer at jeg ikke ser det som nødvendig å gå inn på de samme tingene.
snakkes på fremføringen av matematikkprosjektet