tirsdag 9. oktober 2007

Lek




















Lek kan være en viktig kilde til læring, spesielt kanskje i de første skoleårene. Gjennom leken utvikles språk, sosial kompetanse, kroppsbeherskelse og kreativitet. Lek kan anses for å være en lavrisiko aktivitet. Det innebærer at i lek går det ikke prestisje, men derimot får alle delta på sine premisser innenfor bestemte rammer. Lek har utrolig mange positive elementer i seg, som kan bidra til å gjøre skoledagen for det enkelte barn mer spennende, lærerikt og utviklende. Spørsmålet mitt er om lek har for lav proiritet i skolen i dag, og eventuelt hvorfor det er slik?

I LK06 står det ingenting eksplisitt om lek. Det nye kunnskapsløftet gir full metodefrihet i forhold til hvordan den enkelte skole og lærer vil undervise den oppvoksende generasjon. Full metodefrihet har både sine positive og sterke sider. Faren ligger i at lærere velger bort metoder som lek av den enkle grunn at de kan finne det vel utfordrende å argumentere for slik undervisning. Derfor er økt kunnskap om lek som aktivitet til læring et nødvendig tilbud for at lek ikke skal forsvinne som undervisning i skolen. Et slikt tilbud vil også bidra til at lærere og andre essensielle parter kan argumentere for og vise til solide bakgrunnskunnskaper når det gjelder lek som metode i skolen. Slik kan vi også unngå å polarisere lek og læring, men tvert imot se dem i en sammenheng, med alle de godene det vil medføre.

4 kommentarer:

Maria_86 sa...

Hei Liv! Eg må først av alt sei at eg likte biletet ditt kjempegodt, vart i godt humør av det:) Eg trur det er veldig lett å velje vekk leiken i skulen, nettopp fordi mange lærarar ikkje kan nok om leik til å sjå verdien av det, og dei mange bruksområda. Håper me greier å ta med oss det me har lært om leik inn i praksis, og nytta det der! Me skal nok få det til:)
- Maria -

Brit Elin Mølstre sa...

Hei Liv
Flott bilde, jeg misunner alle som lekende lett får lagt inn bilder i bloggen. Jeg har lagt inn et og det tok 1 time å få til, jeg er teknisk analfabet av rang. Det jeg likte best i innlegget ditt er dette med at det ikke er prestisje i lek, det er ufarlig - ikke alvor som læring og derfor tror jeg som Vygotsky sa at barna blir et hode større enn de egentlig er!
Klem Brit Elin:)

Ragna sin hobbyblogg sa...

Heia! fantastisk flott bilde, blei glad:) og flott det du skriv. Det er ofte lett å tenkje på leik som "no leikar. Leik er jo og til dømes å eksperimentera, multi, gruble.net. Eg meiner sjølv at leik er viktig, at det ikkje blir brukt for lite. Men det er mange ulike meiningar om kva som leik og kva som ikkje er det.
No i tre veker framover får me i alle fall mulighet til å prøve oss ut i leik, alt me kan:)
/Ragna/

May Britt sa...

Hei liv
Jeg har gått en lang runde med meg selv de to siste årene. Fra å fordømme L97 og dens fokusering på lek i skolen, noe som jeg før mente tok plassen fra kunnskap og læring. Til nå å stå i totalt motsatt ende og mene at det er forlite lek i skolen. Lek kan så absolutt være en kilde til læring, det krever bare litt mer kreativitet fra lærernes side. Personlig tror jeg at de som mener lek ikke fremmer læring, rett og slett kan for lite om lek. Kall det uvitenhet, det var i hvertfall tilfelle for meg. Så kanskje det burde blitt innført obligatorisk kurs for alle lærere om lek, og hvordan bruke lek i undervisningen. For meg blir leken i hvertfall viktigere og viktigere.